Andere onderwerpen
Video analyse camera systeem
Video analyse is een belangrijk hulpmiddel voor sportclubs die op een hoog niveau willen presteren. Je kan spelers talloze keren iets vertellen, maar één keer laten zien heeft vaak meer effect. Onderstaande richt zich vooral op sporten met grotere velden zoals voetbal en hockey.
Goede video camera's zijn voor een paar honderd euro verkrijgbaar, maar vaak zijn er geen vrijwilligers die een wedstrijd op willen nemen. Vandaar dat een systeem waarmee opnames automatisch gemaakt kunnen worden prettig is.
Camera systemen
Er zijn diverse camera systemen op de markt, maar deze zijn prijzig. Aanleg kost vaak € 5.000 tot € 10.000 per veld en de kosten voor onderhoud en ondersteuning bedragen vaak duizenden euro's per veld per jaar. Voor een enkel veld misschien nog wel op te brengen, maar bij meerdere velden voor veel clubs een struikelblok. Het kan echter een stuk goedkoper zoals we hier zullen zien.
Er zijn eigenlijk twee soorten systemen op de markt:
- Systemen die het spel volgen en/of inzoomen
Deze systemen zijn mede bedoeld om toeschouwers een wedstrijd te laten kijken. Voor video analyse zijn ze soms wat minder geschikt omdat ingezoomd wordt en je daardoor niet ziet wat alle spelers doen. De camera's hangen meestal bij de middenlijn en nemen het hele veld op. Software maakt de uitsnede van waar het spel is, hier is een vrij krachtige computer voor nodig.
- Vaste camera's
Bij deze systemen hangt er meestal een camera achter elk doel. Elke camera heeft één helft van het veld in beeld (en een deel van de andere helft). Er wordt niet ingezoomd, waardoor je goed kan zien wat alle spelers doen. Deze systemen zijn echter niet geschikt voor toeschouwers. Je zou dan van de ene camera naar de andere camera moeten wisselen als de bal van de ene helft naar de andere helft gaat. Met een camera achter een doel is een fisheye camera nodig om de hoeken van het veld in beeld te krijgen. Het beeld wordt wel gecompenseerd voor het fisheye effect, maar de lijnen van het veld blijven wat gebogen en de kwaliteit van het beeld is wat minder.
De wensen van toeschouwers (inzoomen om het spel van dichtbij te volgen) en de wensen voor video analyse (uitgezoomd om te zien wat alle spelers doen) staan eigenlijk haaks op elkaar. Sommige systemen hebben daarom twee beelden: één wat meer ingezoomd, één wat meer uitgezoomd.
Camera's in hoeken van het veld
Een variant op de vaste camera's achter de doelen is camera's in twee of vier hoeken van het veld. Dit heeft een aantal voordelen:
- Masten
In de hoeken van het veld staan vaak al lichtmasten waar de camera's aan gehangen kunnen worden. Achter het doel moet vrijwel altijd een mast geplaatst worden. Dat brengt diverse kosten met zich mee en mogelijk ook het nodige administratieve gedoe omdat de grond waarop de mast staat door de club in erfpacht genomen moet worden.
- Normale camera's
Vanuit een hoek van het veld hoeft een camera in de breedte slechts 90 graden op te nemen en niet 180 graden zoals vanachter het doel. Er zijn dus geen fisheye camera's nodig en dat komt het beeld ten goede. De camera's moeten echter nog wel een vrij grote verticale beeldhoek hebben om het veld pal onder de camera in beeld te krijgen.
- Onderhoud
Achter het doel is er een veel grotere kans dat er een bal tegen de camera aan komt. Als een bal hard tegen een camera aan komt dan staat die mogelijk scheef of gaat zelfs kapot. Met een camera in de hoek van het veld is het risico hierop vele maken kleiner.
- Zonlicht
Met camera's achter de doelen is het zeker dat op een bepaald moment de zon recht in een camera schijnt. Het is afhankelijk van de ligging van het veld, maar met camera's in de hoeken kan dit niet of nauwelijks het geval zijn.
Met camera's in twee hoeken van het veld is de zijde aan de kant van de camera goed in beeld, maar de overzijde is wat verder weg. Er kan daarom eventueel voor 4 camera's in alle hoeken gekozen worden, het spel is dan altijd dicht bij een camera.
Software? Gratis!
Elk camera systeem heeft software nodig voor de bediening en andere functionaliteit. André Bakker heeft software geschreven voor een systeem met vaste camera's (achter beide doelen, in twee of vier hoeken van het veld). André stelt deze software gratis ter beschikking aan sportclubs en geeft ondersteuning bij installatie en gebruik. De camera's kunnen hierbij achter de doelen of in de hoeken van het veld hangen, dat maakt voor de software niet uit.
Kosten
De kosten van een camera systeem zijn hiermee laag. Een systeem met 2 camera's kost qua aanschaf van apparatuur zo'n € 2000 (2 professionele camera's van € 700 per stuk, een simpele computer van € 250 om de beelden op te slaan, een PoE adapter, netwerk kabels, klein materiaal, etc.). Jaarlijkse kosten zijn er vervolgens niet.
De camera's moeten uiteraard wel opgehangen worden en er moeten kabels gelegd worden. Vaak zijn hier wel enkele handige vrijwilligers voor te vinden. Het kan uiteraard ook worden uitbesteed, maar daar zijn dan wel kosten mee gemoeid.
Internet
Er is een redelijk snelle internet verbinding nodig, want opnames zijn enkele GB's groot en die afspelen gaat met een langzame internet verbinding niet goed. De upload snelheid is hierbij belangrijk, niet de download snelheid. Indien nodig kan een aparte snelle 4G of 5G internet verbinding gebruikt worden. Dit kost zo'n € 800 per jaar plus aanschaf van een snelle 4G of 5G router van zo'n € 250. Dus ook op sportcomplexen waar geen vaste snelle internet verbinding mogelijk is kan het systeem gebruikt worden.
Functionaliteit
De software heeft de volgende functionaliteit en eigenschappen:
- starten en stoppen van opnames met een smartphone (of computer) met internet verbinding (bijvoorbeeld vanuit de dug-out); opnames hoeven niet van te voren geprogrammeerd te worden, dus geen problemen als een wedstrijd later begint
- geen beheerder voor gebruik van het systeem nodig; een trainer, assistent-trainer of leider kan zelfstandig het systeem gebruiken
- markeren van interessante momenten tijdens een wedstrijd; deze momenten kunnen na afloop bekeken worden, je hoeft dan niet een hele opname te bekijken om de interessante momenten te vinden
- gemarkeerde momenten kunnen later toegevoegd, aangepast of verwijderd worden
- gemarkeerde momenten worden van standaard namen (doelpunt, hoekschop, gele kaart, etc) of een eigen tekst (bijvoorbeeld "goed doordekken") voorzien
- gemarkeerde momenten kunnen door middel van een link naar een web pagina aan spelers of anderen ter beschikking gesteld worden
- met één muisklik kan een clip met alle doelpunten gemaakt worden; de clip kan publiek ter beschikking gesteld worden, de doelpunten kunnen hiermee zeer snel na het laatste fluitsignaal op de website van de club beschikbaar zijn
- tijdens het bekijken kan de opname geillustreerd worden (spelers in voetlicht, looplijnen aangeven, linies aangeven); handig tijdens het gezamenlijk bekijken en bespreken van beelden
- tijdens het afspelen 10 seconden, 1 seconde of 0.1 seconde vooruit of achteruit gaan; de 10 seconden maakt het gemakkelijk het juist moment te vinden; de 0.1 seconde maakt het mogelijk het beeld stil te zetten op het moment dat de bal gespeeld wordt (om buitenspel te beoordelen)
- de beelden worden op een computer opgenomen; dit kan een simpele goedkope mini-pc zijn
- opnames nemen enkele GB's in beslag; met een SSD disk van 1 TB kunnen honderden opnames opgeslagen worden
- oude opnames worden automatisch verwijder als de disk vol begint te worden
- in verband met privacy kunnen alleen gebruikers met toegang tot het systeem de opnames bekijken
- gebruikers kunnen alleen opnames van hun eigen team bekijken en bewerken, niet die van andere teams
- gebruikers kunnen de opnames via internet bekijken en bewerken
- camera instellingen kunnen via internet door een beheerder aangepast worden
Met name het zeer simpel kunnen markeren van interessante momenten maakt het systeem erg nuttig. Een vrijwilliger die met een video camera opnames maakt is meestal veel tijd kwijt met het bekijken, bewerken en uploaden van beelden. Dat vervalt hier volledig.
Voorbeeld
Hier 3 voorbeelden van gemarkeerde opnames (uiteraard nemen we doelpunten als voorbeeld):
Hier de laatste opname, maar nu van de camera aan de overkant (we hebben hier 4 camera's tot onze beschikking):
Tenslotte de doelpunten clip die het systeem met 1 muisklik kan maken:
Samengevat
De software is compleet en doet niet onder voor commerciele systemen met vaste camera's. Doordat de software gratis is blijven de kosten erg laag. De club is echter wel verantwoordelijk voor het ophangen van camera's en het leggen van kabels. Bij commerciele systemen wordt dat (deels) uit handen genomen.
Contact
Belangstelling? Neem via gerust contact op.